*Του Ξενοφώντα Ε. Μπαραλιάκου
Αδιαμφισβήτητα, ο Αναπτυξιακός νόμος είναι ένα από τα βασικά εργαλεία για την αναδιάρθρωση της παραγωγικής δυνατότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, την προσέλκυση νέων επενδύσεων και αποτελεί κίνητρο για την ενασχόληση των νέων με την πραγματική οικονομία.
Όλοι οι επενδυτικοί νόμοι σε ολόκληρο τον σύγχρονο οικονομικά κόσμο, βοηθούν στους στόχους της εκάστοτε Κυβέρνησης για την ανάπτυξη των εθνικών τους οικονομιών, συντελώντας ουσιαστικά στην αύξηση του Α.Ε.Π.
Σίγουρα ο νέος Αναπτυξιακός νόμος (4399/2016) που ψηφίστηκε πρόσφατα από την κυβέρνηση φέρει κάποιες αλλαγές σε σχέση με τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους αλλά δεν λύνει τα πάγια προβλήματα που δημιουργούνταν στις επιχειρήσεις που υπάγονταν σε αυτούς. Πέρα λοιπόν από την διασπορά που επιτυγχάνει ο νέος αναπτυξιακός νόμος, μέχρι στιγμής σε θεωρητικό επίπεδο, και τα αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης σε περιοχές κυρίως εκτός Αττικής, έχει χαμηλό συνολικό προϋπολογισμό (περίπου 550εκ.€ και μάλιστα προϋπολογισμένα από μελλοντικά έσοδα που θα προέλθουν από τις ιδιωτικοποιήσεις), σύνθετες διαδικασίες ένταξης αλλά και μακροπρόθεσμο ορίζοντα αποπληρωμής των έργων που θα ενισχυθούν με επιχορήγηση.
Το ποσοστό επιδότησης
Σε ότι έχει να κάνει με το ποσοστό της επιδότησης του Αναπτυξιακού νόμου και με αφορμή τις δηλώσεις ενός εκ των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Πιερίας ο οποίος αναφέρει και σε γραπτό του κείμενο αλλά σε συζητήσεις και τοποθετήσεις του σε συναντήσεις με φορείς της Πιερίας και σε τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, ότι στις Δημοτικές Ενότητες Πέτρας και Πιερίων του Δήμου Κατερίνης τα επενδυτικά σχέδια που θα υλοποιηθούν δύναται να ενισχυθούν με ποσοστό έως και 100%, για την αποκατάσταση της αλήθειας διευκρινίζω τα εξής :
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος προβλέπει ενισχύσεις μέχρι 55% του επενδυτικού σχεδίου, με βάση την αναμενόμενη αναθεώρηση του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης και την περιοχή εγκατάστασης.
Για όλες τις Π.Ε. της Κεντρικής Μακεδονίας, άρα και για την Πιερία, τα ποσοστά επιδότησης είναι, για τις μεγάλες επιχειρήσεις 35% , για τις μεσαίες επιχειρήσεις 45% και για τις μικρές επιχειρήσεις 55% .
Παραδείγματα
1ο Παράδειγμα: Μικρή επιχείρηση στον τομέα της μεταποίησης που εγκαθίσταται στην δημοτική ενότητα Πέτρας και δεν τηρεί καμία από τις προϋποθέσεις του άρθρου 12 του Ν4399/2016, ως εγκατεστημένη στην συγκεκριμένη περιοχή μπορεί να λάβει εκτός της ενίσχυσης με φοροαπαλλαγή, ενίσχυση χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιδότηση του κόστους απασχόλησης και ενίσχυση χρηματοδότησης (χρηματική επιδότηση) με ποσοστό 70% του ποσοστού ενίσχυσης στον νομό μας, δηλ. (55% x 70%= 38,5%), ενώ παρόμοια επιχείρηση εγκατεστημένη σε άλλη μη ορεινή περιοχή δεν μπορεί να λάβει ενίσχυση χρηματοδότησης, πάρα μόνο ενίσχυσης με φοροαπαλλαγή, ενίσχυση χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιδότηση του κόστους απασχόλησης.
2ο Παράδειγμα Επιχείρηση στον αγροδιατροφικό τομέα που εγκαθίσταται στην δημοτική ενότητα Πιερίων μπορεί να λάβει εκτός της ενίσχυσης με φοροαπαλλαγή, ενίσχυση χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιδότηση του κόστους απασχόλησης και ενίσχυση χρηματοδότησης (χρηματική επιδότηση) με ποσοστό 100% του ποσοστού ενίσχυσης στον νομό μας, δηλ. 55% , ενώ παρόμοια επιχείρηση εγκατεστημένη σε άλλη μη ορεινή περιοχή δεν μπορεί να λάβει ενίσχυση χρηματοδότησης, πάρα μόνο ενίσχυσης με φοροαπαλλαγή, ενίσχυση χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιδότηση του κόστους απασχόλησης.
Αυτή είναι η αλήθεια
Γίνεται κατανοητό από τα παραπάνω ότι σαφώς και δεν επιδοτείται η επένδυση στο 100% της δαπάνης αλλά επιχορηγείται στο 100% του ποσοστού ενίσχυσης βάση του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (Χ.Π.Ε.)
Άλλο να ενημερώνουμε τον ενδιαφερόμενο επενδυτή ότι θα πάρει πίσω ως επιδότηση όλα τα χρήματα της επένδυσης και άλλο να γνωρίζει ότι το μέγιστο ποσοστό της επιχορήγησης που μπορεί να του επιστραφεί με την ένταξη στον Αναπτυξιακό Νόμο είναι το 55% ! Για τον επιχειρηματικό κόσμο είναι άλλο το «σε επιδοτώ έως 100%» και άλλο το «σε επιδοτώ έως 55%» !
Λεπτομέρειες, ίσως για κάποιους που πολύ εύκολα και αβασάνιστα διαβάζουν το non paper της Κουμουνδούρου ή του Μαξίμου σε κάποιο ακροατήριο, παραθέτοντας εξωπραγματικά ποσοστά ενίσχυσης των επιχειρήσεων, μη διασταυρώνοντας τουλάχιστον τα αυτονόητα.
Οφείλουμε όλοι μας, σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς για την πατρίδα και την επιχειρηματικότητα να είμαστε προσεκτικοί σε αυτά που λέμε και γράφουμε. Το να μοιράζουμε φρούδες ελπίδες στην επιχειρηματική κοινότητα αποτελεί λαϊκισμό και ανευθυνότητα.
Ωστόσο δεν μπορώ παρά να χαιρετίσω το καθυστερημένο ενδιαφέρον των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ για τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα και να τους καλωσορίσω στον ρεαλισμό και την πραγματικότητα.
*Ο Ξενοφών Μπαραλιάκος είναι οικονομολόγος, σύμβουλος επιχειρήσεων